Asumisen aakkoset

Olemme keränneet asumiseen liittyvät ohjeet ja vinkit omiin Asumisen aakkosiimme. Myös TVA:n henkilökunta auttaa mielellään mieltä askarruttavissa asioissa.

AHVL

Noudatamme toiminnassamme kulloinkin voimassa olevaa lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta.

Astianpesukone

Astianpesukoneen asennus vaatii aina vuokranantajan luvan. Asennus tai asennuksen tarkastus on teetettävä vuokranantajan määräämällä toimijalla Hakonen Solutions Oy. Kustannuksista vastaa asukas.

Mikäli huoneistoon asennetaan astianpesukone, tulee sen alle asentaa turvakaukalo. Säilytä keittiökalusteisiin kuuluva kaappi asianmukaisesti. Kaappi on palautettava paikoilleen poismuuton yhteydessä. Huomioi lisäksi astianpesukoneen irrottamisen yhteydessä, että astianpesukoneen liitännät ovat asianmukaisesti tulpattu.  Asukkaan on tilattava tulppauksen tarkastus huoltoyhtiöltä. Astianpesukoneen asentaminen kuuluu asukkaan kustannukselle.

Asumisen tuet

Kela myöntää harkinnan mukaan tukea asumiseen. Lisätietoa eri tukimuodoista saat Kelan internet-sivuilta tai asioimalla Kelassa. Asumisen tuet kannattaa ohjata suoraan vuokranantajalle.

Asuntovaihtohakemus

Mikäli elämäntilanteesi muuttuu esim. asunto käy liian pieneksi tai liian isoksi, voit täyttää uuden asuntohakemuksen. Tehdessäsi hakemuksen sähköisesti, valitse tällöin kohta ”vaihtohakemus”. Voit käydä myös TVA:n asiakaspalvelussa täyttämässä hakemuksen.

Asuntohakemus

Haettaessa asuntoa hakijan on täytettävä asunnonhakulomake ja toimitettava tarvittavat liitteet. Hakemus on päivitettävä kolmen kuukauden välein joko soittamalla, lähettämällä sähköpostia, käymällä TVA:n asiakaspalvelussa tai täyttämällä uusi hakemus.

Autopaikka

Kiinteistöille kuuluu yleensä tietty määrä autopaikkoja, jotka on tarkoitettu vain asukkaille. Varattavista autopaikoista peritään erillinen maksu. Maksu määräytyy sen mukaan, kuuluuko autopaikkaan lämpöpistoke vai onko kyse ns. kylmästä paikasta. Lämpöpistokepaikoilla auton lämmitysjohtoa ei saa jättää tolppaan irralleen roikkumaan. Sähköautojen lataaminen on kielletty.

Pääsääntöisesti autopaikkavarauksia hoitaa TVA:n asiakaspalvelu tai joissakin tapauksissa kiinteistön huoltoyhtiö. Heihin tulee ottaa yhteyttä autopaikan varaamisen ja perumisen yhteydessä sekä lämpöpistokepaikan avainasioissa. Kohteissa, joissa autopaikkojen kysyntä ylittää tarjonnan, eikä autopaikkaa voida tarjota välittömästi, asukas siirtyy jonotuslistalle.

Pysäköinti on sallittu vain autopaikan vuokranneille, sallituilla pysäköintipaikoilla. Vieraspaikat varattu ainoastaan vieraskäyttöön liikennemerkkien sallimissa rajoissa. Pelastustiet tulee pitää vapaana.

Aravakohteissa on asukastoimikunta määritellyt autopaikkojen käyttösäännöt. Muissa kohteissa ensisijaisesti kaikille vuokrataan yksi autopaikka ja mikäli autopaikkoja on vapaana, voidaan vuokrata lisäpaikka. Toisesta autopaikasta joutuu luopumaan, mikäli kiinteistölle muodostuu jonoa.

Avaimet

Asunnon avaimet luovutetaan erikseen sovittavana ajankohtana. TVA pitää kirjaa avaimista ja veloittaa kadonneista avaimista kulloinkin voimassa olevan asukaslaskutushinnaston mukaisesti. Isännöitsijä voi myös harkita uuden sarjoituksen tilaamista asukkaan kustannuksella vuokrasopimuksen päättyessä, mikäli asukas on hukannut avaimen/avaimia asumisaikana. Mikäli avaimesi katoaa, sinun tulee ottaa välittömästi yhteyttä TVA:n toimistoon. Lisäavaintilauksista päättää yleensä isännöitsijä. Avaintilausten kustannuksista vastaa asukas. Vuokrasopimuksen päättyessä avaimet on aina palautettava asiakaspalveluumme. Kadonneista avaimista laskutamme hinnaston mukaisesti. Katso avainlaskutushinnastomme täältä.

Grillaaminen

Parvekkeilla ja asuntopihoilla on luvallista grillata vain sähkögrillillä. Huomioi grillaamisen yhteydessä naapurisi. Grillatessasi taloyhtiön yhteisillä grillauspaikoilla noudata grillauspaikan yhteisiä sääntöjä.

Huoltokansio

Mikäli asunnossa on huoltokansio sinne muuttaessasi, varmista että kansio jää asuntoon pois muuttaessasi.

Huoltoyhtiö

Huoltoyhtiöiden yhteystiedot löydät kiinteistön porraskäytävästä tai ilmoitustaululta, lisäksi voit tarkistaa sen oman talosi sivulta. Voit etsiä oman talosi tiedot alla olevalla hakulomakkeella.

Huoneiden kunnossapito

Hoida huoneistoa huolellisesti ja ilmoita havaitsemistasi vioista välittömästi isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle.

Huoneiston siivous

Siisti ja siivottu koti lisää asumisviihtyvyyttä. Pidä kodistasi hyvää huolta ja huolehdi sen siisteydestä.

Ilkivalta

Ilkivaltaa ei pidä sietää. Ilkivallasta ilmoittaminen on kaikkien asukkaiden etu ja velvollisuus. Yleinen järjestyksenvalvonta kuuluu viime kädessä viranomaisille ja jokaisella on oikeus turvautua poliisin apuun.

Ilmanvaihto ja ilmanvaihtoventtiilit

Älä peitä asunnon poisto-tai tuloilmaventtiilejä. Ilmanvaihtoventtiilit on säädetty siten, että ilmamäärät ovat oikeita, älä muuta niiden säätöjä. Huoneiston ilmanvaihdon toiminnan varmistamiseksi, puhdista ilmanvaihtoventtiilit säännöllisesti. Tutustu poistoventtiilien ja tuloventtiilien puhdistusohjeisiin.

Järjestysmääräykset

Järjestysmääräyksiä on aina noudatettava. Olet saanut yhtiömme järjestysmääräykset vuokrasopimusta tehdessäsi, yleiset järjestysmääräykset löytyvät myös sivuiltamme.  Asukas vastaa myös vieraidensa osalta asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain ja järjestysmääräysten noudattamisesta. Osakehuoneistoissa asuvien tulee selvittää ja noudattaa myös As Oy:n järjestysmääräyksiä.

Jätehuolto

Jätekustannuksista aiheutuu kiinteistöille suuria kustannuksia. Tämän vuoksi asukkaiden kannattaa panostaa jätteiden lajitteluun. Taloyhtiöiden pihoilla on keräysastiat erilaisille jätteille. Lajittele jätteesi ja toimita ne oikeisiin keräysastioihin mahdollisuuksien mukaan mm. biojätteet bioastioihin, lasi- ja metallijäte mahdollisuuksien mukaan omiin astioihin. Kierrätä pahvit ja paperit. Ongelmajätteet tulee toimittaa jätteenkäsittelykeskuksiin, jäteasemille tai alan liikkeisiin. Lisätietoa jätteiden lajittelusta saat alalla toimivien jätehuoltoyhtiöiden internet-sivuilta. Jotta jätekatokset pysyisivät siisteinä ja kustannukset pieninä, älä jätä jätteitä keräysastioiden ulkopuolelle. Huomioi myös, että kiinteistöjen jätehuolto ei ole tarkoitettu esim. huonekaluille tai auton renkaille. Lisätietoja Pirkanmaan jätehuolto Oy:n sivuilta.

Kaapeli-TV

Lähes kaikissa kohteissamme on kaapeli-TV. Kaapelitelevisioon liittyvissä ongelmatilanteissa voit ottaa yhteyttä palveluntarjoajan asiakaspalveluun. Palveluntarjoajan asiakaspalvelun yhteystiedot löytyvät sivuiltamme.

Telian asiakaspalvelu
0200 11611 (mpm/pvm)
arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin 9-16.30
www.telia.fi

Telia palvelee myös Telia Kaupassa (Koskikeskus, Ideapark tai Lielahden Prisma).

Kattorasiat ja sokeripalat

Tarkista pois muuttaessasi, että kattopistorasiat ja niiden sokeripalat ovat paikoillaan. Puuttuvista rasioista ja sokeripaloista veloitetaan pois muuttavaa asukasta voimassa olevan asukaslaskutushinnaston mukaisesti.

Keneltä apua

Jos sinulla on kysyttävää asuntoosi tai asumiseesi liittyvissä asioissa, yhteystietomme löytyvät kiinteistön ilmoitustaululta ja internet-sivuiltamme.

Kotivakuutus

Hanki kotivakuutus, sillä kiinteistön vakuutus ei korvaa irtaimistoon kohdistuneita vahinkoja. Lisätietoja saat vakuutusyhtiöiltä.

Kuivaushuone

Muista tarvittaessa varata kuivaushuone taloyhtiön käytännön mukaisesti. Pidä kuivaushuone siistinä ja hae kuivat pyykit heti kuivumisen jälkeen pois. Älä varaa kuivaushuonetta turhaan ja peru varauksesi, jos huoneelle ei olekaan käyttöä.

Kylmäsäilytyslaitteet

Jääkaapin oikea säilytyslämpötila on + 4-8 astetta ja pakastimen -18 astetta. Puhdista jääkaappi (myös sulamisvesikaukalo ja siinä oleva reikä jääkaapin takaseinässä) sekä jääkaapin tausta säännöllisesti. Sulata myös pakastin säännöllisesti. Pakastimeen kertynyt huurre ja jää lisäävät sähkönkulutustasi. Tutustu kylmäsäilytyslaitteiden käyttöohjeisiin sekä huolto-ohjeisiin.

Kylpyhuone

Kylpyhuoneen lattia ja seinät on hyvä kuivata kuivauslastalla aina suihkun jälkeen. Huolehdi myös suihkun jälkeen kylpyhuoneen ilmanvaihdosta. Puhdista lattiakaivo säännöllisin ajoin, jotta se ei tukkeutuisi. Jos havaitset kylpyhuoneessa tai muissa kosteissa tiloissa irtoilevia pinnoitteita, ilmoita siitä välittömästi isännöitsijälle tai huoltomiehelle. Ilmoittamatta jätetty vesivuoto tai kosteusvaurio aiheuttaa asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain mukaisen korvausvelvollisuuden.

Laajakaista

Lähes kaikissa TVA:n kohteissa on asuinhuoneiston vuokraan sisältyvä laajakaistayhteys. Hoida palveluntarjoajan kanssa laajakaistayhteyden siirtoon liittyvät asiat ajoissa kuntoon. Pois muuttaessa laajakaistayhteys on katkaistava. Lisätietoja saat TVA:n henkilökunnalta tai palvelun tarjoajan asiakaspalvelusta.

Telian asiakaspalvelu
0200 11611 (mpm/pvm)
arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin 9-16.30
www.telia.fi/asukas

Telia palvelee myös Telia Kaupassa (Koskikeskus, Ideapark tai Lielahden Prisma).

Lemmikkieläimet

Lemmikeistä tulee huolehtia siten, että ne eivät aiheuta häiriötä talon muille asukkaille. Huoneistojen ulkopuolella kotieläimet on pidettävä kytkettyinä. Kotieläinten ulkoiluttaminen on kielletty lasten leikkipaikoilla ja niiden välittömässä läheisyydessä, eivätkä ne saa liata yhtiön rakennuksia tai kiinteistön aluetta. Muistathan siivota lemmikeiden jätökset pois kiinteistön alueelta. Vuokralainen korvaa lemmikkieläinten aiheuttamat vahingot.

Liesi

Pidä liesi siistinä, jotta siihen ei pinty rasvaa ja likaa. Käytä lieden puhdistukseen vain siihen tarkoitettuja puhdistusaineita käyttöohjeen mukaan. Älä naarmuta. Tee tarvittaessa vikailmoitus vioittuneesta liedestä. Tutustu lieden käyttöohjeisiin.

Liesituulettimen rasvasuodatin

Huoneiston ilmanvaihdon toiminnan varmistamiseksi, puhdista liesituulettimen rasvasuodatin säännöllisesti.

Lämmitys

Asumisterveysohjeen mukaan sopiva asumislämpötila on noin 21 astetta. Jos asunnossa on liian kuuma, älä tuuleta asuntoa pitämällä ikkunoita jatkuvasti raollaan. Säädä patterin lämpöä pienemmälle ja tuuleta asunto nopealla ristituuletuksella. Poikkeavista asumislämmöistä ota yhteys huoltoyhtiöön.

Muuttoilmoitus / osoitteenmuutos / talonkirja

Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen. Muuttoilmoituksella tiedot päivittyvät yhdellä kertaa sekä maistraattien ylläpitämään valtakunnalliseen väestötietojärjestelmään että postiin. Muuttoilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukausi ennen muuttoa. Sen tulee olla kuitenkin maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta. Muuttoilmoituksen tekemiseen löydät lisäohjeita www.muuttoilmoitus.fi tai www.maistraatti.fi

Talonkirjamerkinnät hoitaa TVA:n henkilökunta. Vuokrasuhteen aikana muutokset kanssa-asujasta on ilmoitettava myös TVA:n toimistoon, jotta tiedot asujista päivittyvät talonkirjoille. Mikäli ilmoitusta ei ole tehty, hankaloittaa se mm. asukkaan sisäänpääsyä asuntoonsa avainten unohtuessa kotiin tai kadotessa. Myös kanssa-asujan tulee tehdä muuttoilmoitus maistraattiin.

Muuttosiivous

Asunnosta pois muutettaessa on noudatettava annettuja siivousohjeita. Siivous tulisi suorittaa niin hyvin, että uusi vuokralainen voi ottaa huoneiston siivoamatta käyttöönsä. Mikäli laiminlyöt siivouksen, on vuokranantajalla oikeus pidättää siivouskulut vakuusmaksustasi tai laskuttaa erikseen siivouksesta aiheutuneet kulut. Muuttosiivousohjeisiin pääset tutustumaan muuttosiivousohje linkin kautta ja ohjeet tulostuvat irtisanomislomakkeen yhteydessä.

Muuttopäivä

Tarkista muuttopäivämerkintä vuokrasopimuksestasi.

Naapurit

Hyvään asumistapaan kuuluu naapureiden huomioiminen. Kerrostaloasunnoissa ihmiset asuvat lähekkäin ja erilaiset äänet kuluvat seinien ja lattioiden läpi herkästi. Noudattamalla järjestysmääräyksiä ja yhteisiä sovittuja sääntöjä ylläpidät hyvää yhteishenkeä ja viihtyvyyttä.

Nimikyltti

Nimen oveen ja porraskäytävän nimitaululle saa, kun tekee tuloilmoituksen huoltoyhtiölle. Huoltoyhtiö hoitaa nimien lisäämisen ja vaihtamisen. Muista tehdä lähtöilmoitus poismuuton yhteydessä.

Palovaroitin

Asukkaan vastuulla on palovaroittimen hankinta ja sen asentaminen huoneistoon. Tarvittaessa huoltomieheltä saa apua asentamisessa. Asunnon jokaisen kerroksen alkavaa 60 huoneneliötä kohden tulee olla vähintään yksi palovaroitin. Palovaroittimen pariston kunto pitää tarkistaa vuosittain ja vaihtaa tarvittaessa. Myös sähköverkkoon kytketyissä varoittimissa pariston kunto pitää tarkistaa vuosittain ja vaihtaa tarvittaessa. Huoltoyhtiön päivystystyönä tehty paristonvaihto laskutetaan asukkaalta.

Parveke / asuntopiha

Pidä parveke ja asuntopiha aina puhtaana. Huolehdi alueen kausitöistä kuten lumenluonnista. Tuuletusparvekkeiden käyttö talon sääntöjen mukaisesti.

Pesutupa

Muista tehdä pesutupavaraus taloyhtiön käytännön mukaisesti. Tutustu koneiden käyttöohjeisiin huolellisesti. Jätä pesutupa siistiksi seuraavalle käyttäjälle. Muista perua pesutupavarauksesi, jos et käytäkään tilaa.

Pyöräsuojat / Vaunuvarastot

Pyöräsuoja ja vaunuvarasto on pidettävä järjestyksessä, jotta kaikkien pyörät/vaunut mahtuvat paikoillensa. Talveksi on hyvä siirtää pyörät pihatelineiltä pyöräsuojiin, pois aurauskaluston tieltä. Käyttämättömät ja rikkinäiset pyörät tulee asukkaan itse huolehtia pois pyöräsuojista.

Rappukäytävä / Kellarikäytävät ja hissi

Rappu- ja kellarikäytävät sekä hissi ovat yleisiä tiloja ja niiden siisteys parantaa kaikkien viihtyvyyttä. Rappukäytävä ja hissi eivät ole tavaroiden säilytyspaikkoja, eikä lasten leikkipaikkoja.

Remontit

Asukas ei saa tehdä huoneistoonsa mitään remonttia tai muutoksia  ilman isännöitsijän lupaa.

Sulakkeet

Asukas huolehtii sulakkeiden vaihdosta itse. Ennen kuin vaihdat sulakkeen, tutki mikä aiheutti sulakkeen palamisen. Poista viallinen laite käytöstä.

Sähkösopimus

Tee sähkösopimus sähkölaitoksen kanssa. Sähkösopimus kannattaa tehdä jo hyvissä ajoin ennen muuttopäivää.

Sälekaihtimet

Kaikkiin huoneistoihin ei kuulu sälekaihtimia. Voit asennuttaa sälekaihtimet omalla kustannuksellasi. Sälekaihtimet on kuitenkin jätettävä paikoilleen pois muuttaessasi. Mikäli muutat asuntoon missä sälekaihtimet ovat jo asennettuna, on ne pidettävä paikoillaan.

Takaiskuventtiili

Tarkista pois muuttaessasi, että pyykinpesukoneen takaiskuventtiili on paikoillaan. Puuttuvasta takaiskuventtiilistä veloitetaan poismuuttavaa asukasta voimassa olevan asukaslaskutushinnaston mukaisesti.

Talosauna

Mikäli talossa on yhteinen sauna, hoida saunavuoron varaus ja peruminen TVA:n asiakaspalvelun kanssa tai osakehuoneistoissa huoltoyhtiön kanssa. Näin saunavuorolista ja saunamaksutiedot pysyvät ajan tasalla. Saunavuorot ovat tarkoitettu ainoastaan talossa asuville. Saunavuoroaikoja on aina noudatettava. Saunomisen jälkeen tulee huolehtia siitä, että sauna on siisti seuraavaa saunojaa varten.

Kiukaalle ei saa laittaa mitään ylimääräistä kuten makkaroita tai hajusteita. Lauteiden ja seinien kastelu on kielletty. Lisäksi on suositeltavaa käyttää laudeliinaa. Monissa taloissa on talon asukkaiden yhteinen saunavuoro ”lenkkisauna”, jolloin saunan käytöstä ei peritä erillistä maksua. ”Lenkkisaunan” ajat näet saunavuorolistasta.

Tupakointi

Vuokrasopimusten ehtojen mukaisesti asunnoissa tupakointi on kielletty. Tupakoinnista aiheutuneet remonttikulut peritään laskun mukaan. Tupakkalain mukaan tupakointi on kielletty myös kiinteistön yleisissä ja yhteisissä tiloissa. Parveketupakoinnissa on huomioitava naapureiden viihtyisyys. Tupakointi on kielletty rakennuksen ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä parvekkeilla.

Turvalukko ja ovisilmä

Huoneiston oveen asennettu turvalukko ja ovisilmä ovat pois muutettaessa jätettävä paikoilleen. Asumisen aikana asennetun turvalukon yksi avain tulee toimittaa TVA:n toimistoon. Pois muuttaessa myös muut turvalukon avaimet tulee palauttaa TVA:n toimistoon.

Vakuusmaksu

Vakuus tulee olla maksettuna ennen vuokarasopimuksen allekirjoitusta. Vakuus maksetaan vuokranantajalle siltä varalta, että vuokralainen aiheuttaa huoneistolleen vahinkoa vuokra-sopimuksen vastaisen menettelyn tai laiminlyönnin seurauksena. Vahinkoa aiheutuu vuokranantajalle lähinnä silloin, kun vuokralainen laiminlyö vuokranmaksunsa tai velvollisuutensa hoitaa huoneistoa huolellisesti. Vuokrarästejä ei kuitenkaan ensisijaisesti peritä vakuusmaksusta. Vuokrasuhteen päätyttyä käyttämätön vakuusmaksu palautetaan. Vakuusmaksulle ei makseta korkoa. Vuokrasuhteen aikana, olosuhteiden muuttuessa, vuokranantajalla on oikeus tarkistaa vakuusmaksua. Vakuuden palautuksen pyrimme käsittelemään mahdollisimman pikaisesti. Keskimääräinen käsittelyaika on noin kaksi viikkoa.

Valaisimet

Asuntojen valaisimet, mukaan lukien jääkaapin ja uunin valot sekä loisteputkien ja loisteputkien sytyttimien hankinta kuuluvat asukkaalle.

Varastot

Huolehdi asuntoon kuuluvan irtaimistovaraston siisteydestä, lukituksesta ja paloturvallisuudesta. Varastokopeissa ei kannata säilyttää arvotavaraa. Varastokäytävät on pidettävä vapaana.

Vedenkulutus

Kerrostaloasunnoissa kuluu vuorokaudessa vettä kesimäärin 150 litraa asukasta kohden. Pienetkin vesivuodot lisäävät vedenkulutusta esim. vuoto wc-pöntössä. Vesivuodoista tulee ilmoittaa välittömästi huoltoyhtiöön.

Vesilaskutus

Niissä asunnoissa, joissa vuokrasopimuksessa on erillinen merkintä vesimaksun perinnästä, maksetaan kuukausittain vuokran yhteydessä vesiennakkoa asunnon huoneluvun mukaisesti.

Todellinen vedenkulutus sekä kylmän että lämpimän veden osalta mitataan ja laskutetaan asumisen aikana kaksi kertaa vuodessa, sekä pois muuttaessasi. Vesihinnaston päivitys suoritetaan kerran vuodessa. Järkevällä vedenkulutuksella voit saada huomattaviakin säästöjä ja hyvityksiä.

Jos vesimittarin toimivuus halutaan tarkistuttaa, asukas allekirjoittaa vesimittarin tarkistus/vedenkulutuksen luentakaavakkeen ja sitoutuu maksamaan tarkastuskäynnin 90€ mikäli mittarissa ei ole vikaa. Jos vika havaitaan asukkaalle ei synny tarkastuksesta kuluja.

Mikäli vesimittarin luenta halutaan suorittaa etänä Vertoliven kautta asukas allekirjoittaa tarkistus/vedenkulutuksen luentakaavakkeen ja sitoutuu maksamaan 20€.

Katso vesimaksut täältä.

Vikailmoitus

Tee aina havaitsemistasi vioista ilmoitus huoltoyhtiölle. Vikailmoituksen tekemättä jättäminen saattaa johtaa korvausvastuuseen.

Vuokrasopimus

Vuokrasopimus solmitaan joko määräaikaiseksi tai toistaiseksi voimassa olevaksi. Todistus maksetusta vakuudesta on aina esitettävä ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista. Mikäli vuokrasopimus on määräaikainen, ota yhteys toimistoomme sen kuukauden aikana, kun vuokrasopimuksesi on päättymässä ja kuluvan kuukauden vuokra on maksettu. Vuokrasopimus voidaan irtisanoa vuokranantajan puolelta mikäli järjestysmääräyksiä ei noudateta tai esim. vuokrien maksussa on toistuvasti ongelmia tai vuokrat jäävät kokonaan maksamatta.

Vuokranmaksu

Vuokranmaksun eräpäivä on ilmoitettu vuokrasopimuksessa. Maksaessasi vuokraa käytä aina viitenumeroa. Viivästyneestä maksusta peritään viivästyskorko ja perintäkulu. Maksamattomat vuokrat voivat johtaa asunnon hallintaoikeuden menetykseen. Jos sinulla on vuokranmaksuvaikeuksia, käänny aina ajoissa vuokravalvonnan puoleen.

Vuokrasopimuksen irtisanominen

Vuokralaisen suorittaman kirjallisen irtisanomisen alkamispäivämäärä on irtisanomiskuukauden viimeinen päivä tai 15 päivä. Tarkista irtisanomispäivämäärä vuokrasopimuksestasi. Irtisanomisaika on yksi kuukausi. Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivä.

Yhteishallintolaki ja asukastoimikunnat

Yhteishallinnosta vuokrataloissa annetun lain mukaan kaikissa valtion aravavuokrataloissa asukkailla on oikeus osallistua talojen omistajien päätöksentekoon yhteishallintolain alaan kuuluvissa asioissa.

Asukastoimikunnat ovat linkki asukkaiden ja yhtiön välillä. Osallistumalla kiinteistösi asukastoimikunnan toimintaan saat yhteistyöllä ja aktiivisuudella aikaan viihtyisämmän ja turvallisemman asuinympäristön.

Yhteystietomme

Löydät yhteystietomme yhteystietosivulta.