Miten toimin kun…

Täältä löydät vastauksia asumiseen liittyviin kysymyksiin, vikoihin ja ongelmiin.

Huoltoyhtiöt tekevät suurimman osan asuntojemme ja kiinteistöjemme huoltotoimenpiteistä. Huoltoyhtiösi yhteystiedot löydät tältä tai kiinteistön omalta sivulta, jonka löydät hakemalla osoitteen mukaan. Ne löytyvät myös kiinteistöjen porraskäytävästä tai ulko-ovesta.

Vikailmoitusohjeet

Avaimet kadoksissa?

Ota yhteys kiinteistösi huoltoyhtiöön, joka vastaa ovenavauspalvelusta. Muistathan, että oven avauttaminen on aina maksullista.

Tee sähköinen vikailmoitus, mikäli avaimesi on kadonnut. Kirjoita vikailmoituskenttään katoamisen syy ja haluatko tilata uuden avaimen. Jos asiasi koskee lisäavaintilausta, kirjoita vikailmoituskenttään syy tilaukselle ja montako lisäavainta tarvitaan. Häiriöilmoituksen tekemiseen löytyy myös ohjeistus sähköisestä vikailmoituksesta.

Jotain on vialla?

Asunnossa havaituista vioista tulee aina ilmoittaa huoltoyhtiöön. Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta viasta ja se tapahtuu normaalin työajan ulkopuolella, soita ja tee vikailmoitus huollon päivystysnumeroon. Mikäli vika ei vaadi välitöntä reagointia, tee sähköinen vikailmoitus.

Miten toimin jos asunnossani on kaikki hyvin?

Jatka asumistasi TVA:lla ja nauti kodistasi!

Kuinka pystyn irtisanomaan asuntoni?

Voit irtisanoa asunnon vuokrasopimuksen mukaisesti joko kuukauden viidentenätoista päivänä tai kuukauden viimeisenä päivänä. Tarkistathan omasta vuokrasopimuksestasi, että molemmat irtisanomispäivät löytyvät. Irtisanomislomakkeen voi tulla täyttämään toimistollemme osoitteeseen Puutarhakatu 8, tai sen voi tulostaa kotisivuiltamme ja lähettää sähköpostiimme valmiin skannatun version.

Mikä on irtisanomisaika?

Irtisanomisaika on yksi kuukausi laskettuna vuokrasopimuksen mukaisesti joko kuukauden viidennestätoista päivästä tai kuukauden viimeisestä päivästä.

Miten irtisanon asunnon, jos sen vuokralainen on menehtynyt?

Asunto tulee irtisanoa kuolinpesän vuokrasopimuksen irtisanomisen lomakkeella. Lomakkeen saa tulostettua kotisivujemme kautta tai sen voi tulla täyttämään toimistollemme osoitteeseen Puutarhakatu 8. Irtisanomislomakkeessa tulee olla kaikkien kuolinpesän osakkaiden yhteystiedot. Irtisanomisaika on yksi kuukausi. Irtisanomisaika lasketaan alkavaksi sen kuukauden viimeisestä tai viidennestätoista päivästä vuokrasopimuksen ehtojen mukaisesti, jona irtisanominen on suoritettu. Liitteeksi tulee toimittaa virkatodistus ja valtakirja kuolinpesän muilta osakkailta.

Kuinka toimin, jos naapuri aiheuttaa häiriötä?

Järjestysmääräykset kieltävät naapureiden häiritsemisen ja kello 22.00–07.00 välisenä aikana on naapureille annettava yörauha. Mikäli häiriöitä ilmenee ja keskustelu naapurin kanssa ei auta tai se ei ole mahdollista, ota yhteyttä isännöitsijään. Kirjaa ylös häiriöitä ja niiden ajankohtia sekä lisäksi täytä kirjallinen häiriöilmoitus, jossa olisi suotavaa olla myös toisen naapurin allekirjoitus.

Miten toimin kun minulla on maailman ihanimmat naapurit?

Kerrothan sen heille, kun tapaatte seuraavan kerran. Järjestäkää yhteinen kahvitteluhetki ja jatkakaa yhteiseloa samaan malliin.

Koska vakuusmaksun saa takaisin vuokrasopimuksen päätyttyä?

Muista kirjata irtisanomislomakkeeseen pankkitilin numero, jolle vakuusmaksu palautetaan. Palautus tapahtuu kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun vuokrasopimus on päättynyt ja asunto on tarkastettu. Asunnon on oltava luovutushetkellä kunnossa, kaikki avaimet palautettuna eikä vuokrarästejä saa olla, jotta saat takaisin täysimääräisen vakuuden.

Mistä noudan avaimet vuokrasopimuksen alkaessa?

Avaimet noudetaan toimistomme asiakaspalvelusta, osoitteesta Puutarhakatu 8 aukioloaikojen mukaisesti sovittuna ajankohtana. Olemme avoinna ma-to klo 9.30–15.00 sekä perjantaisin klo 9.30–13.00.

Miten toimin, jos haluan lisäavaimen?

Ota yhteyttä oman kohteesi kiinteistösihteeriin ja tilaamme sinulle uuden avaimen. Avaimesta tulee lasku asiakkaalle.

Miten saan nimeni kotini oveen?

Täytä tuloilmoitus, jonka saa tulostettua kotisivuiltamme tai haettua asiakaspalvelustamme. Tuloilmoitus toimitetaan itse taloyhtiön huoltoyhtiöön. Taloyhtiösi rappukäytävästä löydät huoltoyhtiön postilaatikon, jonne voit palauttaa tuloilmoituksen. Joillakin huoltoyhtiöillä on käytössä jo sähköinen tuloilmoitus, jonka voi täyttää suoraan heidän omilta kotisivuiltaan. Voit tarkistaa oman huoltoyhtiösi tiedot tältä tai kiinteistösi sivuilta.

Saanko itse tehdä pintaremonttia kodissani?

Huoneistoa ei saa remontoida ilman isännöitsijän lupaa. Myös pienemmistä remonteista (kuten seiniin poraamisesta) on hyvä neuvotella huoltomiehen kanssa etukäteen. Lisäksi suoritettavat toimenpiteet tulee tehdä sellaisena aikana, etteivät ne häiritse naapureita.

Kuka asentaa kodinkoneet paikoilleen?

Kodinkoneen, kuten astianpesukoneen, asentaa aina alan ammattilainen. Voit olla myös yhteydessä yhteistyöyritykseemme Hakoseen, josta asennuspalvelun voi tilata. Hakoseen voit olla yhteydessä sähköpostitse huolto@hakonen.fi tai puhelimitse 020 1605 140.

Mistä pystyn varaamaan / perumaan autopaikan tai saunavuoron?

Autopaikan tai saunavuoron voit varata oman kohteesi kiinteistösihteeriltä. Ota yhteyttä sähköpostitse, puhelimitse tai tule toimistollemme osoitteeseen Puutarhakatu 8. Mikäli kyseessä on osakehuoneisto, ole yhteydessä taloyhtiön huoltoyhtiöön.

Miten toimin, jos uuni ei toimi kunnolla?

Tarkista, ovatko sulakkeet ehjät ja palavatko merkkivalot. Palaneiden sulakkeiden vaihdosta vastaa asukas.  Mikäli kaikki sulakkeet ovat ehjiä, mutta uuni ei toimi, ota yhteyttä TVA:n huoltoon.

Kuinka saan netin käyttööni?

Lähes kaikissa TVA:n kohteissa on asuinhuoneiston vuokraan sisältyvä laajakaistayhteys.

Sopimuksen piirissä olevissa asunnoissa on valmius Telian laajakaistaan, jonka perusnopeus on 10Mbit/s. Laajakaistan käytöstä ei perusnopeudella peritä erillistä kuukausimaksua. Asukkaat voivat tämän lisäksi itsenäisesti tilata lisänopeuksia ja palveluita Telialta.

Laajakaistan käyttöönotto edellyttää yhteyden rekisteröimistä omalle nimelle (myös maksuttoman 10Mbit/s yhteyden käyttöönotto). Rekisteröiminen tapahtuu soittamalla Telian myyntipalveluun p. 0800 133 133. Pois muuttaessa laajakaistayhteys on katkaistava. Lisätietoja saat palvelun tarjoajan asiakaspalvelusta.

Myös kaapeli- TV palvelut kuuluvat sopimuksen piiriin. Maksuttomien kanavien lisäksi asukkaat voivat tilata Telialta maksullisia lisäpalveluita.

Telia asiakaspalvelu

0200 11611 (mpm/pvm)

arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin 9-16.30

Keneen otan yhteyttä, jos asuntoni on liian kuuma / kylmä?

Asumisterveysohjeen mukaan sopiva asumislämpötila on noin 21 astetta. Jos asunnossa on liian kuuma, älä tuuleta asuntoa pitämällä ikkunoita jatkuvasti raollaan. Säädä sen sijaan patterin lämpöä pienemmälle ja tuuleta asunto nopealla ristituuletuksella. Jos patterin säätäminen ei auta, ota yhteyttä huoltoyhtiöön.

Keneen otan yhteyttä, jos vesikalusteeni vuotaa?

Jos vesikalusteesi vuotaa, ota yhteyttä huoltoyhtiöön. Mikäli on tapahtunut isompi vuoto, ota heti yhteyttä päivystävään huoltoon.

Mitä teen jos huoltoyhtiö tekee työnsä aina erinomaisesti ja henkilökunta on ystävällistä?

Jos sinulla on mahdollisuus kerrothan sen heille henkilökohtaisesti tai anna heille positiivista palautetta yhtiön nettisivujen kautta.

Miten toimin, jos luulen, että asunnossani on tuholaisia?

Ota välittömästi yhteyttä vuokranantajaasi.

Mistä voin noutaa autopaikan avaimen?

Autopaikan avaimen voit noutaa asiakaspalvelustamme osoitteesta Puutarhakatu 8. Mikäli kyseessä on osakehuoneisto, ole yhteydessä avaimen noudosta taloyhtiön isännöintiin.

Elämän tilanteeni muuttuu, kuinka vaihdan asuntoa?

Asunnon vaihtoa varten tulee täyttää uusi asuntohakemus. Kerro hakemuksessa, miksi haluat vaihtaa asuntoa. Asuntohakemuksen voit täyttää kotisivujemme kautta tai voit tulla täyttämään sen toimistollemme.